BUCUREŞTI: Str. Academiei Nr.3-5, Etaj 1, Sector 3, 030011 – ROMÂNIA
Tel/Fax: +4 021 311 34 91; 021 312 36 75; 021 312 24 76 | +4 031 102 35 72 | amr@amr.ro
Cod fiscal: 11036662 | IBAN RO56RNCB0081010417290001 | B.C.R. – Suc. IZVOR
BRUXELLES: Square de Meeûs 1, B-1000 - KINGDOM OF BELGIUM
Tel: +32 (0)2 213 82 30 | Fax: +32 (0)2 213 82 39 | calin.chira@amr-bruxelles.eu
www.amr.ro
ASPECTE
privind stadiul procesului de descentralizare în domeniile prioritare
la nivelul administraţiei publice locale
Prin Legea-cadru a descentralizării nr.195/2006 s-au stabilit principiile,
regulile şi cadrul instituţional care reglementează procesul de descentralizare
administrativă şi financiară.
Transferul competenţelor de la nivel central la nivel local urma să fie
fundamentat pe analize de impact şi realizat pe baza unor metodologii specifice şi
a unor sisteme de indicatori de monitorizare, elaborate de către ministere şi
celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, în colaborare cu
Ministerul Administraţiei şi Internelor şi structurile asociative ale autorităţilor
administraţiei publice locale.
Potrivit aceluiaşi act normativ, transferul de competenţe trebuia să se facă
concomitent cu asigurarea resurselor necesare exercitării acestora, iar exercitarea
efectivă a competenţelor era strict legată de transmiterea resurselor financiare
necesare.
Legea nr.195/2006 prevede la art.8 şi etapele transferului de competenţe
către autorităţile administraţiei publice locale, potrivit cărora Guvernul, ministerele
şi celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale trebuiau să
elaboreze strategiile privind descentralizarea.
În aplicarea legii, în anul 2009, la nivel de Guvern au fost organizate mai
multe întâlniri cu ministerele, cu alte organe de specialitate ale administraţiei
publice centrale, precum şi cu structurile asociative ale autorităţilor administraţiei
publice locale, având ca obiect analizarea, pe domenii de activitate, a procesului de
descentralizare. S-a subliniat că, potrivit principiului subsidiarităţii, decizia trebuie
luată de autorităţile cele mai apropiate de cetăţean, urmând ca la nivel naţional să
fie păstrate competenţele de verificare şi control, precum şi standardele naţionale
care trebuie urmărite pentru a fi aplicate, într-o manieră unitară, la nivel de ţară.
În prima etapă, descentralizarea urma să vizeze domeniul sănătăţii, al
poliţiei locale şi al activităţilor sportive, iar ulterior domeniile educaţiei, culturii,
agriculturii, precum şi domeniul muncii şi protecţiei sociale.
Vă supunem atenţiei stadiul descentralizării în trei domenii în care au fost
adoptate, până în prezent, acte normative, puse în aplicare la nivelul administraţiei
publice locale.
Astfel:
În domeniul sănătăţii au fost adoptate mai multe acte normative prin care
o parte din spitale au fost transferate consiliilor judeţene sau locale. Cu toate
greutăţile care se întâmpină, în special cu privire la finanţare, greutăţi comune
întregului sistem de sănătate, spitalele aflate în administrarea autorităţilor locale
funcţionează în condiţii mulţumitoare. Urmare acestui proces de descentralizare,
posibilitatea de intervenţie a autorităţilor publice locale în adoptarea de măsuri
care să conducă la funcţionarea acestor spitale este mult mai rapidă, cu toate
dificultăţile generate de colaborarea cu Casa de Asigurări de Sănătate, precum şi
de necesarul tot mai mare de resurse financiare care trebuie alocate.
În anul 2011 a fost adoptată Legea nr.1 a educaţiei naţionale, majoritatea
prevederilor acesteia intrând în vigoare în luna februarie a acestui an.
Deoarece Guvernul şi Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi
Sportului nu au adoptat actele normative complementare care vizează: stabilirea
costului standard per preşcolar/elev, organizarea unităţilor de educaţie timpurie
antepreşcolară, organizarea învăţământului de artă şi sportiv, organizarea
programului „şcoală după şcoală”, criteriile generale de acordare a burselor,
examinarea anuală a stării de sănătate a elevilor, organizarea şi funcţionarea
consiliilor de administraţie, normele metodologice de finanţare a învăţământului
preuniversitar, etc., multe dintre dispoziţiile acestui act normativ nu pot fi aplicate.
Începând cu 01.01.2011 a intrat în vigoare Legea nr.155/2010 a poliţiei
locale, concretizându-se în acest fel descentralizarea unor atribuţii din acest
domeniu la nivelul autorităţilor administraţiei publice locale.
În prezent sunt în curs de desfăşurare procedurile de amendare
semnificativă a acestei legi. Astfel, adoptarea proiectului în forma actuală propusă
de iniţiator va conduce practic la desfiinţarea actualelor structuri ale poliţiilor
locale, cu toate că în perioada scurtă în care au fost reorganizate şi au funcţionat
şi-au demonstrat pe deplin utilitatea. Totodată, autorităţile administraţiei publice
locale au alocat în această perioadă resurse financiare importante pentru
pregătirea personalului în instituţii specializate ale Ministerului Administraţiei şi
Internelor, personal care ar trebui să-şi găsească locul, în continuare, în structurile
poliţiilor locale.
Faţă de cadrul legal existent, este de observat că procesul de
descentralizare a stagnat, iar pe de altă parte unii dintre paşii făcuţi în acest sens
nu s-au concretizat prin preluarea efectivă a activităţilor descentralizate la nivelul
autorităţilor locale.
Considerăm că este necesar ca Guvernul, ministerele, în colaborare cu
autorităţile administraţiei publice locale şi structurile asociative ale acestora, să
stabilească care sunt domeniile administraţiei publice care vor fi descentralizare,
care vor fi etapele descentralizării, cu precizarea că, dacă se ia o decizie, aceasta
trebuie dusă până la capăt, fără acţiuni firave sau jumătăţi de măsură.
Asociaţia Municipiilor din România
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu